Research repository
Scriptie: ‘Denying Gravity’ : Een onderzoek naar ondernemerschap onder Nederlandse metalmuzikanten
In september 2013 werd de eerste opleiding ter wereld tot zelfstandig ondernemer in de metal-muziekindustrie opgestart, de Metal Factory in Eindhoven. Maar wat is een zelfstandig ondernemer in de metal-muziekindustrie eigenlijk? Dit gemengde onderzoek heeft als doel te beschrijven hoe verschillende muzikanten ondernemen in de Nederlandse metalscene. Het bestaat uit twee delen, een literatuuronderzoek en een empirisch deel, waarvoor diverse metal muzikanten geïnterviewd zijn. Dit moet leiden tot een antwoord op de hoofdvraag: Hoe wordt ondernemerschap vormgegeven door Nederlandse metal muzikanten? Een metalmuzikant kan gezien worden als een cultureel ondernemer, oftewel ‘iemand die zowel financiële, als culturele waarden kan realiseren’ (Klamer 2011: 145). Een cultureel ondernemer onderscheidt zich juist van andere ondernemers doordat de cultureel ondernemer ‘moreel betrokken is bij de kunst en het creatieve proces’ en ‘niet zomaar een marketeer is met een gevoel voor hoe een cultureel product aan de man te brengen’ (ibid.: 153-154). Volgens cultureel econoom Arjo Klamer zijn er vier verschillende dimensies waar men zowel financiële, als culturele waarden kan realiseren: de markt, de commerciële dimensie; de overheid, de dimensie voor subsidies; de oikos, de dimensie van de directe sociale omgeving; en de maatschappij, de dimensie waar de metalgemeenschap zich bevindt. Dankzij de ‘do-it-yourself’-mentaliteit kent de metal gemeenschap een hoge graad van autonomie. Echter, sinds de begindagen van de wereldwijde metalscene wordt het ook steeds meer beïnvloed door de commercie van de mainstreammarkt. Er is een spanningsveld ontstaan doordat de markt dimensie zijn intrede doet in de gemeenschappelijke dimensie. In het tweede, empirische deel van het onderzoek zijn er zeven Nederlandse metalmuzikanten geïnterviewd. Daaruit kan geconcludeerd worden dat de twee sociale dimensies, de oikos en de maatschappij, waar de metalscene zich bevindt, de belangrijkste dimensies zijn in het ondernemen van een metal muzikant. De nieuwe mogelijkheden die het internet en digitale technieken bieden, lijken ervoor te zorgen dat men makkelijker onafhankelijk van commerciële markt dimensie kan blijven ondernemen.
Lees meerOnderwerpen: crowdfunding 2000-2020 popmuziek muziekwereld ondernemerschap fondsenwerving
Auteur: Daan Holthuis MA