Knowledge Centre Patronage Studies

Research repository

Scriptie: Je zou er bijna een extra persoon op moeten zetten: Een onderzoek naar de ervaringen van filmmakers met affectieve arbeid bij crowdfunding

Crowdfunding is een financieringswijze waarbij een grote groep wordt gevraagd om (relatief) kleine donaties te doen, om zo gezamenlijk een bepaald streefbedrag te halen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de ervaringen van documentaire filmmakers tijdens hun project, en welke vaardigheden zij aangeven hierbij nodig te hebben gehad. Deze vaardigheden worden onderzocht aan de hand van het concept affectieve arbeid. Dit is een vorm van immateriële arbeid, wat arbeid is die geen fysiek product produceert. Affectieve arbeid richt zich op het creëren van emoties en gevoelens. Dit is relevant bij een crowdfundingproject gezien er hierbij een langdurige relatie ontstaat tussen gever en maker: vanaf het moment van donatie tot het eindresultaat in de bioscoop. Om te onderzoeken hoe affectieve arbeid in deze relatie tussen gever en maker naar voren komt zijn er acht semi-gestructureerde diepte-interviews gehouden met documentairemakers die in 2019 een project hebben gefinancierd via CineCrowd. De respondenten zijn opgedeeld in twee groepen: lokaal en maatschappelijk gethematiseerde documentaires. Het verschil is dat er bij lokaal sprake is van een bepaalde community omtrent het onderwerp (zoals een dorp of een fanbase) en bij maatschappelijke thema’s dit meestal niet zo is (zoals euthanasie of mentale gezondheid). Er is voor deze categorieën gekozen om te vergelijken of er bij deze verschillende thema’s een onderscheid is tussen verschillende soorten affectieve arbeid. Er zijn drie hoofdaspecten van crowdfunding waarbij affectieve arbeid zichtbaar is: het maken van impact, het vinden van doelgroepen, en communiceren met publiek. Een van de resultaten is dat makers vaak geen ervaring hebben met de benodigde vaardigheden bij crowdfunding waardoor dit een zwaar en moeizaam proces voor hen is. Dit onderzoek brengt de moeilijkheden die makers ervaren onder woorden en biedt handvatten voor makers die via crowdfunding een project willen financieren.

Lees meer
Terug naar het overzicht