Kennispunt Mecenaatstudies

Kennisbank

Welke ruimte willen we rijke rockliefhebbers geven?

Cultuur wordt steeds vaker met particulier geld gemaakt. Dat die tendens ook tot de popmuziek is doorgedrongen, blijkt uit de recente documentaire Buying the band (V, 16 maart). Daarin zien we hoe een rijke vastgoedondernemer zich voor veel geld inkoopt in een gerenommeerde, maar al jaren kwakkelende band. Met zijn investering probeert hij én de band én zichzelf op de kaart te zetten. De documentaire – binnenkort weer online te bekijken – laat ons zien hoe ingewikkeld de praktijk van het kunstmecenaat eigenlijk is. Buying the band roept belangrijke vragen op over de inbreng van rijke gevers. De regering mag dan al sinds 2010 aansturen op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat, de documentaire nodigt ons uit om goed na te blijven denken over de ruimte die we aan rijke kunstliefhebbers willen geven.

Lees meer
Terug naar het overzicht