De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegankelijkheid, het onderwerp, de auteur en de taal.

Discourses around the present day woman patron in the Netherlands: Agency and elitism
This thesis explores the discourse around the present day woman art patron in the Netherlands. With patronage becoming increasingly important for the art and culture sector and the lack of research regarding present day women patrons in the Netherlands, a discourse analysis was performed. Incorporating the results from the discourse analysis performed on the case…
Lees meer
Scriptie: Thank you for your Donation, was it the Right Thing to do? A Study on Value Realization in the Cultural Sector Through Crowdfunding
This research aims to find out which values are realized in the relationship between donor and cultural organisation and to contribute to the knowledge on patronage relationships, and to value based cultural economics. The value based economics framework by Klamer will be used to research the following research question: what are the values that are…
Lees meer
Beeld: De Staat van Mecenaat in samenwerking met Framer Framed
De culture of giving is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor het financieren van culturele programma’s. Maar wie geeft er eigenlijk aan wie en waarom? En hoe staan private giften in verhouding tot publieke financiering? De staat van mecenaat was een eendaags symposium van Platform BK en Framer Framed over de veranderende rol…
Lees meer
When fashion meets crowdfunding: Exploring sustainable and innovative features of online campaigns
This paper analyses the factors that make fashion-product crowdfunding campaigns successful. The authors argue that crowdfunding is an innovative and functional way of bringing new fashion items to the market. The purpose of this paper is to answer the question whether product innovation, lifecycle and sustainability have a positive effect on the success of fashion…
Lees meer
The art of crowdfunding arts and innovation: The cultural economic perspective
Crowdfunding is an innovation from the cultural sector that has found broad applications in other aspects of the economy. We document that cultural economics provides a refined structure to explain much of the crowdfunding phenomenon, which will be useful for any research on this topic. Based on central themes of cultural economics (including quality and…
Lees meer
Scriptie: Je zou er bijna een extra persoon op moeten zetten: Een onderzoek naar de ervaringen van filmmakers met affectieve arbeid bij crowdfunding
Crowdfunding is een financieringswijze waarbij een grote groep wordt gevraagd om (relatief) kleine donaties te doen, om zo gezamenlijk een bepaald streefbedrag te halen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de ervaringen van documentaire filmmakers tijdens hun project, en welke vaardigheden zij aangeven hierbij nodig te hebben gehad. Deze vaardigheden worden onderzocht aan de hand van…
Lees meer
The Artists’ Critique on Crowdfunding and Online Gift-Giving
Crowdfunding is known as a funding solution for creative projects. Creators and business ventures consider crowdfunding as an outlet for promoting creative projects and raising funds. The literature and the media coverage overemphasized its benefits without taking into account key limitations for specific sectors. Based on exploratory, qualitative data gathering, this article investigates what artists…
Lees meer
De vraag ‘wie betaalt voor de kunsten?’ is eeuwig actueel
This paper explores how an article by Marita Mathijsen on literary subsidies in the nineteenth century (1996, Nederlandse letterkunde) has served as a prelude to later research on post-romantic private literary patronage in The Netherlands on the one hand, and Dutch government policy on the other. It provides an overview of research carried out by Dutch…
Lees meer
Hoe bouw ik een relatie op met een mecenas?
Bij het woord ‘mecenas’ denk je wellicht aan de familie de Medici of aan de Guggenheims: rijke mensen die door het ondersteunen van kunst hun naam hebben weten te vereeuwigen. Het mecenaat – privépersonen die kunstenaars ondersteunen – bestaat al eeuwen en kan ook vandaag de dag een manier zijn om je kunstenaarschap te verstevigen….
Lees meer
Waar blijft die culture of giving?
Heeft u de kunsten met een donatie de coronacrisis doorgeholpen? Die vraag legde het Prins Bernhard Cultuurfonds zomer 2020 aan de Nederlandse bevolking voor (Jongsma et al. 2020). De uitkomst was ontnuchterend: slechts 10 procent van de Nederlanders zei de kunsten extra te hebben gesteund, hoewel ruim 90 procent aangaf cultuurbezoeker te zijn. Driekwart vond…
Lees meer