Kennispunt Mecenaatstudies

Blog

door
Nienke Amarins Hettinga MA

Mode en crowdfunding: een symbiotische relatie 

Crowdfunding heeft zich ontpopt tot een vernieuwende manier om creatieve projecten te financieren. Waar crowdfunding zich eerder beperkte tot de culturele sector lijkt het zich nu ook uit te breiden naar de modesector. Maar, deze financieringsvorm blijft in de modesector nog onderbelicht. Het artikel ‘When fashion meets crowdfunding: Exploring sustainable and innovative features of online campaigns’ (2022) door dr. Carolina Dalla Chiesa, assistent professor culturele economie en organisatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, richt zich daarom specifiek op crowdfunding in de modesector. In dit artikel worden de kenmerken van crowdfundingcampagnes in de modesector blootgelegd die succesvolle financieringsresultaten voorspellen.  

Een modieus pad naar duurzaamheid en innovatie

De modesector wordt geconfronteerd met verschillende uitdagen zoals overaanbod, onzekerheid over vraag en worstelt met duurzaamheid en onethische productiepraktijken. Deze vraagstukken en worstelingen hebben geleid tot de opkomst van duurzame alternatieven onder leiding van onafhankelijke, vaak nog opkomende ontwerpers. Interessant is dat Dalla Chiesa laat zien dat juist voor deze ondernemers crowdfundingcampagnes meer kans hebben op succesvolle financiering. Deze bevinding is van waarde voor modeondernemers en consumenten die geïnteresseerd zijn in sociaal en ecologisch verantwoorde mode-initiatieven.  

De succesfactoren  

Het artikel geeft inzicht in vijf factoren die de kans op succes voor een crowdfundingcampagne op het gebied van mode vergroten:  

  1. Innovatie en duurzaamheid – Innovatieve en ecologisch duurzame modeprojecten blijken een grotere kans van slagen hebben op Kickstarter. In de overvolle modemarkt zijn innovatie en duurzaamheid krachtige onderscheidende factoren. 
  1. Niveaus tegenprestaties – Gevers aan dit soort projecten kunnen tegenprestaties verwachten; tegenover een hore gift staat een grotere tegenprestatie. Hogere tegenprestaties in crowdfundingcampagnes duiden op kwaliteit en exclusiviteit, wat aansluit bij de motivatie van modeconsumenten om onderscheid te zoeken in hun aankopen. Deze bevinding onderstreept het belang van verschillende categorieën van tegenprestaties in crowdfundingscampagnes voor mode. 
  1. Productiefase – Het onderzoek wijst uit dat modeondernemers in een vroeg stadium van hun project meer kans hebben om succes te boeken met crowdfunding. Dit komt overeen met de rol van crowdfunding als innovatief kanaal voor opkomende ontwerpers en nieuwe productideeën. 
  1. Sociale impact vs. milieu-impact – In tegenstelling tot sommige andere sectoren tonen gevers aan modeprojecten een voorkeur voor milieuduurzaamheid boven sociaal gedreven verhalen. Dit suggereert dat modeconsumenten milieubewustzijn steeds belangrijker vinden dan vormen van sociale impact.  
  1. Gemeenschap en identiteit – Deelname aan crowdfunding staat vaak voor betrokkenheid bij een gemeenschap, het delen van ideeën en steun voor goede doelen. Mode, als een manier van zelfexpressie, stelt gevers in staat om zich aan te sluiten bij identiteiten, ideologieën en maatschappelijke opvattingen.  

Concluderend biedt het inzicht in deze voorkeuren ervoor dat makers hun campagnes effectief op maat kunnen maken. Crowdfunding via de bovenstaande punten biedt modeontwerpers de mogelijkheid om betrokkenheid te stimuleren, aandacht te trekken en duurzame bedrijfsmodellen op te zetten, waardoor het een aantrekkelijke optie is voor mensen in de steeds veranderende modewereld.  

Lees meer over crowdfunding in de modewereld in ‘When fashion meets crowdfunding: Exploring sustainable and innovative features of online campaigns’ van dr. Carolina Dalla Chiesa. Het artikel vind je hier.