Kennispunt Mecenaatstudies

Kennisbank

De communicerende vaten van Oscar van Leer. Ondernemerschap en filantropie in de Van Leer Entiteit, 1958-1986.

Oscar van Leer was de jongste zoon van de schatrijke industrieel Bernard van Leer (‘de Vatenman’). Na het overlijden van zijn vader zette hij diens werk voort, niet alleen als leider van het door Bernard opgebouwde vaten- en verpakkingsconcern, maar ook als bestuursvoorzitter van diens filantropische Bernard van Leer Foundation, die zich richt op voorschools onderwijs aan zeer jonge kinderen. De financiering van deze filantropische activiteit werd onder leiding van Oscar nog aangevuld met die van een cultureel-wetenschappelijk centrum in Jeruzalem, mede gericht op de dialoog tussen de verschillende bevolkingsgroepen, en een bioscoopcomplex, eveneens in Jeruzalem. Oscar van Leer maakte van de commerciële en de filantropische activiteiten ‘communicerende vaten’: alle winsten van het concern gingen rechtstreeks naar de filantropische organisaties en de commissarissen van het bedrijf waren dezelfde personen als de toezichthouders van de filantropische stichtingen. Daarmee verrichtte Van Leer in Nederland pionierswerk – dat weer zeer actueel is in een neo-liberaal tijdperk waarin overheden steeds meer taken in de sociale en culturele sector laten liggen.