Kennispunt Mecenaatstudies

Blog

door
Marit Evers MA

Geefmotieven van jonge mensen bij Nationale Opera & Ballet

Wat beweegt jonge mensen om de Nationale Opera & Ballet financieel te ondersteunen? Zijn hun motieven anders dan die van oudere gevers? In haar scriptie voor de master Kunstbeleid en Kunstbedrijf aan de Radboud Universiteit gaat Roos Naves in op deze vragen. Voor dit onderzoek sprak ze zeven jonge gevers (25-40 jaar) en drie oudere gevers (60-100 jaar).

Geefpiramide

De Young Patrons Circle werd in 2015 opgericht voor mensen tussen de 25 en 40 jaar en maakt onderdeel uit van de geefpiramide van de Nationale Opera & Ballet. De jonge filantropen financieren de Nationale Opera & Ballet met minstens €500 per jaar voor een periode van vijf jaar of langer. In ruil voor hun gift ontvangen ze tegenprestaties in de vorm van ontmoetingen met zangers, balletdansers en regisseurs, worden ze meegenomen naar prestigieuze internationale opera- en ballethuizen en krijgen ze toegang tot een groot netwerk. De hoogte van de gift bepaalt welke tegenprestaties een gever ontvangt. Binnen de Young Patrons Circle wordt onderscheid gemaakt tussen drie niveaus gevers waarvan de eerste groep jaarlijks minstens €500 doneert, de tweede €1000 en de derde €2500.

Geefmotieven

Naves stelt dat gevers verschillende motieven kunnen hebben om te geven. Deze motieven verdeelt ze onder in materiële, sociale en psychologische motieven. Bij een materieel motief kun je denken aan de tegenprestaties die een gever ontvangt voor een gift. Een sociaal motief is bijvoorbeeld het verbeteren van je reputatie en een psychologisch motief kan zijn dat iemand een positiever zelfbeeld krijgt door te geven. Uit de interviews bleek dat de jonge gevers vooral uit sociale motieven geven. Ze vinden het vergroten van hun reputatie van groot belang. Daarnaast biedt de Young Patrons Circle hun potentiële nieuwe vrienden en zakelijke contacten. Ook het opdoen van nieuwe kennis, wat een verrijking van de persoonlijkheid is, wordt vaak genoemd als een belangrijk motief om te geven.

Het verschil tussen generaties

In haar onderzoek vergelijkt Naves de motieven van de jonge gevers met oudere gevers aan de Nationale Opera & Ballet. Deze tweede groept blijkt gedreven te worden door andere motieven. De oudere groep houdt er vaak psychologische motieven op na. Ze voelen zich verantwoordelijk voor het voortbestaan van de Nationale Opera & Ballet en hun identiteit is zeer sterk verweven met de opera- en balletwereld.  Ze willen graag invloed uitoefenen op het instituut en er zo zeker van zijn dat het instituut de juiste koers blijft varen. Wel bestaat er ook enige overlap tussen de motieven van de twee generaties. Zo geven beide groepen onder andere vanwege belastingvoordeel, het bieden van een voorbeeldfunctie, het krijgen van een positief zelfbeeld en omdat ze zich persoonlijk verbonden voelen met de Nationale Opera & Ballet.

Lees meer over geefmotieven bij de Nationale Opera & Ballet in de masterscriptie ‘Geefmotieven van de jonge mecenas bij Nationale Opera & Ballet’. De scriptie van Roos Naves vind je hier.